Checklist voor een effectief persbericht
Voor elk groot of klein bedrijf – en dus ook elke medische praktijk – is gratis (positieve) publiciteit mooi meegenomen. Het helpt mee om je naamsbekendheid te laten groeien. Uit recent onderzoek blijkt dat het sturen van een persbericht nog altijd de belangrijkste manier is om nieuws onder de aandacht van de media te brengen.
Checklist
Op basis van de bevindingen van de onderzoekers heb ik een checklist gemaakt voor het schrijven van effectieve persberichten: persberichten die een grotere kans hebben om overgenomen te worden.
- Stuur altijd een persbericht als je iets nieuws te melden hebt.
- Neem in je persbericht een citaat op van jezelf of een collega en laat aan de media weten hoe je bereikbaar bent voor meer informatie.
- Bedenk een interessante ‘anders-dan-anders’ invalshoek voor je nieuws.
- Zorg dat je een foto van goede kwaliteit over het onderwerp meestuurt.
- Zijn er cijfers bij je nieuws betrokken? Zet die cijfers dan meteen even in een grafiek of infographic, het liefst met vergelijkende statistieken.
- Voeg altijd een alinea toe met standaardinformatie over je bedrijf, want niet elke journalist weet wie je bent.
- Is je nieuws onderdeel van een ‘modeverschijnsel’ in jouw branche? Benoem dan waar je de trend volgt of breekt.
- Zet het betreffende nieuws én zo mogelijk meer achtergrondinformatie ook op je website en sociale media
Wil je structureel werk gaan maken van je persbeleid zodat je praktijk vaker in de krant wordt genoemd? Ik help je graag om van start te gaan. Je kunt contact met me opnemen via info@karssencommunicatie.nl of 06 36037226.
Delen? Graag!
Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!
Gratis e-book ‘Elke week in de krant’
Een bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.