Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

De kunst van het communiceren afkijken

By on 2 februari 2015 in Communicatie with 0 Comments
Elke week vallen er folders in je brievenbus. Hoe communiceren andere bedrijven?

Elke week vallen er folders in je brievenbus. Hoe communiceren andere bedrijven?

Elke zorgverlener is in zijn privé-tijd ook een consument. Iedereen die (zakelijk) communiceert is tegelijk ook een ontvanger van communicatie. Je hebt misschien een eigen website, maar je leest vast ook wel eens andermans websites. Verstuur je een digitale nieuwsbrief of geef je regelmatig een folder uit? Je krijgt ze zelf ook in je mailbox en brievenbus. Er is dus overal om je heen heel veel voorbeeldmateriaal op het gebied van communicatie. Probeer daar zoveel mogelijk van te leren en je te laten inspireren! Oftewel: kijk de communicatiekunst af bij anderen.

Dat kan op verschillende manieren:

1. Wat spreekt mij als consument aan?
Open je mailbox eens en bekijk de onderwerpen van de nieuwsbrieven die daarin staan. Hoe proberen andere ondernemers jouw aandacht te trekken? Welke soort koppen zorgen ervoor dat jij de nieuwsbrief opent en welke nieuwsbrieven gooi jij ongelezen weg? Waarom?

Als je geen enkele nieuwsbrief ontvangt, kun je je gemakkelijk op een aantal abonneren. Bijvoorbeeld van branchegenoten of met onderwerpen die over jouw hobby’s gaan. Of natuurlijk op mijn nieuwsbrief ‘Jouw bloeiende praktijk’ met tips om zichtbaar te worden voor je cliënten. :-)


2. Hier knap ik zó op af!
Elke week krijg je een grote stapel folders in de brievenbus. Lees ze eens goed door en bekijk wat jou niet aanspreekt bij bedrijven. Een aanbieding die maar een dag geldig is, kleine lettertjes waardoor de mooie aanbieding toch niet voor jou bereikbaar blijkt te zijn? De dingen waar jij als consument op afknapt, moet je natuurlijk zelf ook niet toepassen in jouw eigen zakelijke communicatie-uitingen. Verplaats je in je cliënt.

3. Hé, dat is een leuk idee!
Soms kom je onverwacht een manier van communiceren tegen die je nog niet kende of niet eerder had gezien. Het kan te maken hebben met nieuwe digitale snufjes of een bijzondere vormgeving, maar ook met een bijzondere kennismakingsactie of mailing waar je zelf nooit aan gedacht had. Laat je door zulke ideeën van anderen inspireren. Niet per se om volgende week precies hetzelfde te doen (hoewel: beter goed gejat dan slecht bedacht :-) ). Het kan ook later van pas komen of je eigen creatieve bronnen aanboren. In elk geval: schrijf originele communicatietips ergens op of maak een mapje aan om voorbeelden te bewaren.

4. Hoe kom ik zelf over?
Het is lastiger om je eigen nieuwsbrief, je eigen website, je eigen activiteiten op twitter met een kritische blik te bekijken, maar probeer het toch eens. En vraag ook eens aan een ander hoe jouw communicatie overkomt.

Hoe doe jij dat?

Hoe doe jij dat? Laat jij je bewust door anderen inspireren voor jouw zakelijke communicatie? Wat spreekt jou bijvoorbeeld wel en niet aan? Laat het weten via een reactie onder dit artikel.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten