Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Knipogen in het donker

By on 21 april 2015 in Communicatie with 0 Comments
Knipogen naar iemand heeft alleen zin als hij of zij het kan zien.

Knipogen naar iemand heeft alleen zin als hij of zij het kan zien.

“Zaken doen zonder te adverteren is als knipogen naar een meisje in het donker: alleen jij weet wat je doet.”

Dit citaat van de Amerikaanse econoom Stewart Henderson Britt kwam ik van de week ergens tegen. Het is een grappige en veelzeggende vergelijking, die eigenlijk voor alle vormen van marketing(communicatie) opgaat.

In crisistijd zie je dat zowel grote als kleine bedrijven vaak al snel gaan bezuinigen op het advertentiebudget en de communicatiemedewerker. Maar als je stopt om over je praktijk en je diensten te vertellen, ben je in het donker aan het werk. Hoe kun je dan verwachten dat nieuwe cliënten je zullen weten te vinden?

Knipogen naar iemand heeft alleen zin als hij of zij het kan zien. Het advies van deze week is dan ook: zet je praktijk in het volle licht van de schijnwerpers, zodat je steeds onder de aandacht komt van mensen die jouw diensten nu of later nodig hebben. Een paar steekwoorden daarbij zijn de volgende.

Doelgericht

Formuleer meetbare doelen voor je communicatie en stel je daarbij steeds de vraag: hoe dragen die communicatiedoelen bij aan de doelen die ik voor mijn praktijk heb?

Structureel

Communicatie en marketing zijn een kwestie van volhouden. Zelfs heel grote, wereldberoemde merken blijven adverteren en zijn bijvoorbeeld actief op de sociale media. Maak het dus een structureel onderdeel van je werk.

Keuzes maken

Er zijn heel veel platforms voor je communicatieboodschap. Denk aan: radio- en tv-spotjes, billboards, folders, online en offline adverteren, je eigen website, een papieren magazine, een digitale nieuwsbrief, persberichten en verschillende sociale media. Durf hieruit een keuze te maken, gebaseerd op onder andere je doelen, doelgroep(en) en budget.

Afstemmen

Als je hebt besloten via welke media jij wilt communiceren, zorg er dan voor dat je die voortdurend op elkaar afstemt. Een nieuw soort behandeling kondig je aan op je website én in het kort op twitter. Een open dag beschrijf je in je nieuwsbrief, maar tegelijk ook in een persbericht en bijvoorbeeld een betaalde advertentie. Enzovoort. Zo komen mensen je boodschap meer dan één keer en op verschillende manieren tegen.

Planmatig

Omdat (naams)bekendheid meestal niet onmiddellijk inkomsten oplevert, kun je gemakkelijk in de verleiding komen om je communicatieactiviteiten in drukke (of, zoals gezegd: krappe) tijden even op een zijspoor te zetten. Maar dan ga je dus weer zitten knipogen in het donker … Zet alle communicatie-uitingen die je hebt gekozen daarom in een planning en houd je daaraan.

Tot slot: soms hoor ik mensen verzuchten dat ze ‘hier eigenlijk eens voor zouden moeten gaan zitten als ze er tijd voor hadden’. Ik raad hen altijd aan om dit inderdaad te doen! Je zult namelijk zien dat het uiteindelijk tijd en geld scheelt als je een aantal keuzes hebt gemaakt en je vervolgens op vaste tijden in de week aan je communicatieactiviteiten werkt. Bovendien is het ook effectiever als je op gezette tijden van je laat horen en niet pas op het moment dat je dringend weer een aantal nieuwe cliënten nodig hebt!

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Cover e-bookGratis e-book ‘Elke week in de krant’

Een bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

 

Tags: , , , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten