Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Persbericht verstuurd – en dan?

By on 23 september 2015 in Publiciteit with 0 Comments
Zelfs als je persbericht niet (geheel) wordt geplaatst, heb je je praktijk bij de journalist onder de aandacht gebracht.

Zelfs als je persbericht niet (geheel) wordt geplaatst, heb je je praktijk in elk geval weer eens bij de journalist onder de aandacht gebracht.

Ik heb al vaker geschreven over het versturen van persberichten om je praktijk onder de aandacht te brengen en veel zorgverleners hebben inmiddels mijn gratis e-book ‘Elke week in de krant’ aangevraagd, met onderwerpen waar je de media over kunt informeren. Maar wat gebeurt er nu precies met je persbericht als een journalist die heeft ontvangen? Er zijn verschillende mogelijkheden.

Publicatie

Het is natuurlijk het leukst als je hele bericht in de eerstvolgende uitgave van krant of tijdschrift wordt gepubliceerd en je je eigen artikel daar terugleest. In dat geval staat alles er precies zoals je had bedoeld.

Ingekorte versie

Het kan ook gebeuren dat je bericht wel wordt opgepikt, maar flink wordt ingekort. De reden kan zijn dat er te weinig ruimte is voor het hele artikel of dat de journalist niet alle (achtergrond)informatie bij het onderwerp belangrijk genoeg vindt voor publicatie. Het is belangrijk om hier in je persbericht rekening mee te houden: zet het belangrijkste nieuws meteen in de eerste alinea.

Aangepaste versie

Journalisten weten natuurlijk dat je het bericht niet alleen naar hen hebt verstuurd. Om te voorkomen dat ze precies hetzelfde artikel in hun krant hebben als de concurrent, herschrijven ze persberichten vaak en vertellen in eigen woorden de strekking ervan. In dit geval herken je je eigen tekst misschien niet meer terug, maar dat is op zich niet erg: het gaat erom dat je praktijk voor het voetlicht wordt gebracht.

Interview

Om dezelfde reden als hiervoor is beschreven, kan een journalist er ook voor kiezen om je te bellen voor een kort interview over het onderwerp uit het persbericht. Door het nieuws in een interviewvorm te gieten, heeft hij net een andere invalshoek. Reden voor een telefoontje kan natuurlijk ook zijn dat in het persbericht niet alle benodigde informatie stond. Probeer dat te voorkomen door volledig te zijn.

Onderdelen gebruikt

Soms zijn journalisten bezig met een groter artikel om een trend of hot onderwerp te bespreken. Als een grote ontwikkeling in de zorg de landelijke media beheerst, kunnen regionale media bijvoorbeeld gaan onderzoeken hoe de stand van zaken is bij zorginstellingen in hun regio. Dan kan er een artikel worden voorbereid waarin reacties met elkaar worden vergeleken. In zo’n situatie wordt jouw persbericht als zodanig niet geplaatst, maar kan de kern daarvan wel worden opgenomen in het bredere artikel. Dan is het dus mooi dat je de moeite hebt genomen jouw praktijk onder de aandacht te brengen.

Niet gepubliceerd

Journalisten ontvangen dagelijks vele persberichten en moeten daar een keuze uit maken. De kans is dus best groot dat jouw persbericht niet door alle media wordt meegenomen of zelfs door geen enkele. Laat je hier niet door ontmoedigen! In elk geval heb je jouw praktijk bij de betreffende journalisten onder de aandacht gebracht. De naam van je praktijk is weer eens voorbij gekomen. De kans wordt hierdoor groter dat ze je een andere keer weten te vinden als ze iets over jouw branche willen weten.

Zo zie je maar, wat er ook met je persbericht gebeurt: het is nooit zinloos geweest om hem te versturen!

Delen? Graag!

Zou je me willen helpen door dit artikel te delen? Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media of het tweetblok hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht over jouw praktijk. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten