Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Sociale media zijn geen gratis advertentierubriek!

By on 13 oktober 2015 in Social media with 0 Comments
Gebruikers van sociale media zitten niet op onverbloemde reclameboodschappen te wachten.

Gebruikers van sociale media zitten niet op onverbloemde reclameboodschappen te wachten.

Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers gebruiken – in meer of mindere mate – sociale media als communicatiemiddelen voor hun bedrijf. En dat is geen slecht idee, want om je diensten onder de aandacht te brengen, moet je als ondernemer zijn waar je doelgroep is.

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 bleek eerder dit jaar onder meer dat 9,4 miljoen Nederlanders een account op facebook hebben, 2,8 miljoen op twitter, 3,8 miljoen op linkedin, 1,8 miljoen op instagram en 1,6 miljoen op pinterest. Grote kans dus dat ook jouw potentiële cliënten actief zijn op een of meer van die platformen! Daar moet je dus zijn om met hen in contact te komen en om je praktijk en diensten onder hun aandacht te brengen.

Dat wil echter niet zeggen dat de sociale media een grote gratis advertentierubriek zijn! Omdat die vergissing nog wel eens wordt gemaakt, zet ik drie verschillen op een rijtje. Let op: het gaat echt om factoren waarmee het succes van je zakelijke socialmediagebruik staat of valt!

1. Mag ik ook iets zeggen?

Het belangrijkste verschil met een klassieke advertentie is dat sociale media nadrukkelijk tweerichtingsverkeer zijn. Is een advertentie bedoeld om onverbloemd jouw boodschap uit te zenden, op twitter en facebook zitten je volgers daar niet op te wachten. Ze willen in contact komen en terug kunnen praten; ze willen vragen stellen (en antwoord krijgen!), kritiek leveren, suggesties doen en jouw zorgverlening aanbevelen als ze er enthousiast over zijn.

2. Leuk of anders ben ik weg!

Een advertentie in een krant of een commercial op radio of tv ‘overvalt’ de lezer, luisteraar of kijker. Gebruikers op sociale media volgen jouw account echter vrijwillig: ze willen berichten zien waar ze iets aan hebben of anders haken ze gemakkelijk af. Afhankelijk van wat je te bieden hebt, kan het prima zijn om fans op de hoogte te houden van de startdatum van een nieuwe cursus of praatgroep. Maar wissel het eens af met een actie, een compliment voor je fans, een foto van achter de schermen en handige preventietips. Zo blijft het volgen van je account aantrekkelijk.

3. ‘Zij wast witter dan wit’

Het is heel gebruikelijk dat bedrijven in een advertentie of commercial vertellen dat hun product de beste is. Op de sociale media worden zulke ongegeneerde reclame-uitingen echter minder gewaardeerd. Natuurlijk begrijpen je volgers dat jouw social media-account een zakelijke doelstelling heeft, maar dat willen ze niet voortdurend merken! Veel beter is het om door het sturen van inhoudelijke berichten aan je reputatie te werken: je volgers kunnen dan zelf de conclusie trekken dat je verstand van je vak hebt of een positieve indruk krijgen van de manier waarop je met cliënten omgaat. En laat liever anderen over jou zeggen dat je de beste bent, door hun positieve reacties te delen.

Samengevat komt het hierop neer: sociale media kun je heel goed gebruiken om te bouwen aan een relatie met potentiële cliënten, maar het vraagt iets anders dan het uitzenden van reclameboodschappen.

Twitter&Co

Profielfoto twitterWil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.

Delen? Graag!

Vond je dit artikel zinvol? Zou je me dan willen helpen door het te delen met je netwerk? Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media of de twitterquotes. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten