Succes met sociale media vraagt om een plan
Vorige week bemande ik, samen met een collega, een Social Media Café op een beurs. We gaven tips en beantwoordden vragen over het effectief inzetten van sociale media voor de groei van ondernemingen.
Een van de bezoekers viel meteen met de deur in huis: ‘Ik ben echt teleurgesteld in de sociale media!’ zei hij zodra ik met hem in gesprek raakte. Hij postte onder andere af en toe een bericht op zijn facebookpagina, ‘maar’, vertelde hij verontwaardigd, ‘aan die paar lezers had ik net zo goed een mailtje kunnen sturen’.
Herkenbaar?
Misschien herken je dat: je hebt op verschillende sociale media een account voor je praktijk aangemaakt, maar het levert nauwelijks nieuwe cliënten op. Wat ik vaak merk als ik hierover doorvraag, is dat mensen
- niet echt voor ogen hebben wat ze hun volgers willen vertellen,
- alleen berichten plaatsen als ze tijd hebben of als zich iets bijzonders voordoet,
- hun boodschap niet aanpassen aan het karakter van de sociale media.
En meestal is er sprake van een combinatie van deze dingen.
Net zo bekend als Coca Cola
Het gemak en de toegankelijkheid van de sociale media kunnen je om de tuin leiden: alsof alleen al je aanwezigheid op zo’n platform zal leiden tot groei van je praktijk. Maar net als bij andere communicatiemiddelen werkt het zo niet (helaas). Eén advertentie in de Telegraaf geeft je immers ook niet meteen de bekendheid van een merk als Coca Cola. Zo is het ook niet voldoende om bij vlagen eens een tip of recept te posten om het vertrouwen van nieuwe cliënten te winnen.
Structuur aanbrengen
Om succes te hebben met sociale media moet je er serieus werk van maken. Je hebt een plan nodig en je moet met regelmaat van je laten horen. Als je dit wilt – en ik ben ervan overtuigd dat juist zorgverleners veel te melden hebben waar twitter- en facebookgebruikers op zitten te wachten! – kun je met de volgende stappen meer structuur aanbrengen in je socialmediagebruik.
1. Schrijf een plan
Trek er eens een middag voor uit om op papier te zetten wie je met de sociale media wilt bereiken en wat je te vertellen hebt. Wat voor soort mensen zijn jouw cliënten en welke soort informatie zou hen interesseren? En: wat heb jij op je account te bieden waardoor mensen je zouden willen volgen? Bijvoorbeeld: met wat voor soort tips en adviezen kun je je volgers al helpen nog vóór ze jouw cliënt zijn? Hoe bouw je een band met hen op? Houd daarbij voor ogen wat ik al eerder heb beschreven: sociale media zijn geen advertentieplatform.
2. Maak een planning
Als je weet wat je jouw volgers te bieden hebt, kun je een weekplanning maken. Daarin leg je vast op welke dag en op welk tijdstip je welk soort bericht plaatst. Zorg daarbij voor afwisseling. Wissel je eigen ‘tip van de week’ en een diepgaander blogartikel bijvoorbeeld af met een grappig filmpje, een mooie foto en een inspirerend citaat. Zet in je planning een aantal vaste ‘rubrieken’ en zoek daar dan steeds passende inhoud bij.
3. Plan socialmediatijd in je agenda in
Werken aan de naamsbekendheid van je praktijk is een onmisbaar onderdeel van je werk. Ook andere ondernemers moeten tijd inplannen voor netwerken en marketing, want de meeste klanten komen nu eenmaal niet vanzelf binnen lopen. Als jij hiervoor (onder andere) de sociale media hebt uitgekozen, is het belangrijk om het invullen daarvan in te plannen in je agenda. Trek daar bijvoorbeeld twee keer in de maand een paar uur voor uit. Je hoeft namelijk niet elke dag tussen je patiënten door te twitteren en te facebooken; je kunt de meeste van je berichten van tevoren klaarzetten. Op facebook klik je daarvoor in je bericht niet op ‘Publiceren’, maar op ‘Plannen’; voor twitter kun je een gratis programma als TweetDeck gebruiken.
Kortom: succes met sociale media vraagt om: PLAN, PLANning en inPLANnen.
Twitter&Co
Wil je in 2016 echt werk maken van de sociale media, zodat zij voor jóu gaan werken? Misschien is mijn online training Twitter&Co, die op 25 januari begint, dan iets voor jou. Daarin leer je namelijk alles over de eigenschappen van de verschillende sociale media en ga je praktisch aan de slag met plan en planning, berichten maken en nog veel meer. Aanmelden kan nog net! Lees meer over Twitter&Co.
Delen? Graag!
Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder of via de twitterquotes in de tekst. Alvast bedankt!
Gratis e-book ‘Elke week in de krant’
Een bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.