Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

7 tips voor een goed persbericht

By on 29 januari 2015 in Publiciteit with 0 Comments

KrantIk schreef het al eerder: het sturen van persberichten is nog steeds de beste manier om journalisten te informeren over de activiteiten van jouw praktijk. Deze keer wil ik je zeven tips geven voor het schrijven van een goed en compleet persbericht.

1. Wat is je nieuws?

Zorg dat de eerste alinea en de kop van je bericht meteen aan de lezer duidelijk maken wat het nieuws is. Begin dus niet met de slogan van je praktijk, een pakkende overpeinzing over je branche of een beschrijving van wat jouw praktijk zoal doet, maar met de actuele aanleiding van je bericht. Dus niet: ‘Onderhoud van je gebit is ontzettend belangrijk. Wie niet poetst zal daar uiteindelijk de gevolgen van ondervinden.’ Maar: ‘Mondhygiëniste Jantine de Boer geeft zaterdag poetsinstructies tijdens een open dag in haar praktijk aan de Dorpsweg.’

2. 5xW+H

De eerste alinea moet verder álle belangrijke informatie bevatten. Vaak is er geen ruimte voor jouw hele bericht en wordt een deel ervan weggelaten. Het zou jammer zijn als de locatie van je evenement de krant daardoor niet haalt. Een bekende formule voor de eerste alinea is: 5xW+H. Beantwoord – voor zover van toepassing – de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In het geval van de open dag kan de eerste alinea zijn: ‘Mondhygiëniste Jantine de Boer (WIE) geeft zaterdag tussen 14.00 en 16.00 uur (WANNEER) poetsinstructies (WAT) tijdens een open dag in haar praktijk aan de Dorpsweg (WAAR). Zij wil daarmee aandacht vragen voor het belang van poetsen voor het behoud van het gebit (WAAROM).’

3. Schrijf in de derde persoon

Anders dan een advertentie, is een persbericht geen bericht van jouw praktijk aan de lezer, maar een bericht dat de krant óver jouw praktijk meeneemt. Schrijf dus over jezelf en je praktijk in de derde persoon. Niet: ‘Wij houden een open dag’, maar ‘Mondhygiëniste Jantine de Boer houdt een open dag’.

4. Nog even voorstellen

Ga er niet vanuit dat iedereen jouw praktijk kent. Schrijf dus niet: ‘Jantine de Boer houdt een open dag’, maar ‘Mondhygiëniste Jantine de Boer houdt … enzovoort’. Ook is het handig om een standaardalinea onder elk persbericht te plakken waarin je de praktijk nog even voorstelt. In dit geval: ‘De praktijk voor mondhygiëne van Jantine de Boer is al sinds 2001 gevestigd aan de Dorpsweg. De Boer is gespecialiseerd in … en …’

5. Online vindbaarheid

Noem altijd je websiteadres in je persbericht. Voor de lezer is het handig om de informatie over je evenement nog eens online terug te zoeken, als de krant al bij het oud papier ligt. Zorg er daarom ook altijd voor dat op je site de informatie terug te vinden is die in je persbericht stond.

6. Contactpersoon vermelden

Soms worden persberichten rechtstreeks (of bewerkt/ingekort) in een krant geplaatst. Het gebeurt ook heel vaak dat een journalist je verhaal in eigen woorden wil opschrijven of nog een paar vragen wil stellen als iets niet duidelijk is. Vermeld daarom altijd onder aan je persbericht een contactpersoon met telefoonnummer. Om te voorkomen dat deze gegevens (onbedoeld) in de krant belanden, kun je erbij zetten: niet voor publicatie.

7. Foto meesturen

Stuur je een foto mee met je bericht, maak hier dan onder het persbericht melding van. Schrijf erbij wat er op de foto te zien is, dat deze kosteloos bij het artikel geplaatst mag worden en eventueel welke bron je daarbij vermeld wil zien. Voor het afdrukken van een foto is trouwens een hoge resolutie nodig (ga uit van tenminste 1 Mb). Verklein je originele foto dus niet voor verzending! Of zet de originele foto als download op de perspagina van je website en verwijs ernaar onder aan je persbericht.

Delen? Graag!

Als je dit artikel zinvol vond, wil je het misschien ook delen met je netwerk. Dat kan gemakkelijk met de deelbuttons voor de verschillende sociale media hieronder. Alvast bedankt!

Gratis e-book ‘Elke week in de krant’

Cover e-bookEen bloeiende praktijk is per definitie een zichtbare praktijk! Want hoe kunnen cliënten zich bij jou melden als ze niet weten dat je bestaat? Eén manier om aan je naamsbekendheid te werken is door het nastreven van gratis publiciteit. In mijn e-book ‘Elke week in de krant’ vind je 52 onderwerpen voor het schrijven van een persbericht. Vul hiernaast (rechtsboven) je naam en e-mailadres in en je ontvangt het e-book gratis in je mailbox.

Tags: , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten