Een bloeiende praktijk door wervende communicatie

Welk persbericht naar welke media?

By on 1 april 2015 in Publiciteit with 0 Comments

Stroomschema mediakeuzeOm media te informeren over het bestaan van jouw praktijk en over jouw diensten en activiteiten, kun je persberichten versturen. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat dit nog steeds de meest effectieve manier is om journalisten over nieuws te informeren.

Deze keer wil ik het hebben over wélke media je precies benadert. Dat hangt per keer af van het soort nieuws dat je hebt te melden. Niet elk nieuwsbericht is geschikt om naar álle media te sturen. Het is ook niet zo verstandig om dat te doen: als je redacties heel vaak persberichten stuurt waar ze niets mee kunnen, zullen ze dat éne berichtje dat wel aansluit bij hun specialiteit of doelgroep gemakkelijk over het hoofd zien.

Landelijk of regionaal nieuws?

Hoe groter een bedrijf is en hoe meer impact het nieuws heeft, hoe meer kans dat ook grotere media er aandacht aan zullen besteden. Het behalen van een keurmerk door een groot ziekenhuis haalt eerder de Volkskrant dan een bepaalde certificering van een plaatselijke huisarts. Is dat laatste dan voor niemand nieuws? Jawel! Voor de regionale huis-aan-huisbladen met wie het VU medisch centrum geen enkele regionale link heeft en die juist op zoek zijn naar nieuws uit hun eigen omgeving. En trakteert de huisartsenpost alle patiënten op een ludiek presentje in de wachtkamer, dan kan ‘Hart van Nederland’ van SBS misschien ook nog belangstelling krijgen.

Stap 1: Stuur je persbericht naar de regionale media
Stap 2: Bedenk of je nieuws ook voor mensen buiten je regio interessant is
Stap 3: Stuur je bericht naar landelijke nieuwsmedia als het voor iedereen interessant is

Aansluiten op onderwerp?

Er zijn ook media die niet plaats- maar onderwerpgebonden zijn. Denk aan je vakblad en aan tijdschriften en online platforms over ouderschap of gezond leven: die zijn misschien wel geïnteresseerd in een nieuwe aanpak in de strijd tegen overgewicht bij kinderen. Kijk dus ook met die ogen naar je praktijk: bij welke themamedia en vakbladen sluit mijn nieuws aan?

Stap 4: Stuur je persbericht naar themamedia en vakbladen waar je nieuws bij aansluit

Specifieke doelgroep?

De Metro is een krant die alle treinreizigers lezen: mannen en vrouwen, jongeren en ouderen. Sommige media zijn echter overduidelijk gericht op een specifieke doelgroep. Het kan zijn dat je regelmatig of eenmalig nieuws hebt dat voor zo’n groep interessant kan zijn. Zo kan een seniorenblad belangstelling hebben voor een voorlichtingsactie van een fysiotherapeut om ouderen veiliger te laten fietsen. En een jongerenblad voor de handige concentratie-app die jouw praktijk heeft laten ontwikkelen voor scholieren die met ADHD-klachten kampen.

Stap 5: Vraag je af of je nieuws interessant is voor een doelgroep die ook ‘eigen’ media heeft

Geschikt voor radio of tv?

Ten slotte wil ik radio en tv nog als specifieke media noemen. Deze media bestaan zowel in de landelijke als regionale versie. Ook hier geldt: het NOS Journaal haal je niet zo snel, maar een regionale omroep ligt al meer binnen je bereik en de lokale stadsradio is echt wel haalbaar, zolang je nieuwswaardige berichten verstuurt. Bedenk daarbij dat het zeker voor tv aantrekkelijk is als er iets interessants, iets concreets in beeld gebracht kan worden.

Stap 6: Stuur je bericht eventueel ook naar radio- en tv-redacties

Kortom: kies elke keer bewust aan welke media je een nieuwsbericht stuurt. Dan gaan redacties je niet als spammer beschouwen en heb je de meeste kans om af en toe de media te halen.

Cadeautje

Stroomschema mediakeuze2Vanwege het tweejarig bestaan van mijn bedrijf Karssen Communicatie heb ik speciaal voor mijn nieuwsbrieflezers een handig ‘Welk-bericht-naar-welke-media-schema’ ontwikkeld. Daarin staat de informatie uit dit artikel samengevat in een schema dat je bij het versturen van elk persbericht er weer even bij kunt pakken om een goede mediakeuze te maken. Ontvang je mijn nieuwsbrief nog niet, dan kun je je daar alsnog voor aanmelden via dit formuliertje, waarna je het schema in je mailbox ontvangt. (In elke nieuwsbrief heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om je weer af te melden.)

Feliciteren? Delen!

Als je mij wil feliciteren met mijn tweede verjaardag, dan kun je mij een groot plezier doen door dit artikel via de buttons hieronder met anderen te delen. ;-) Bedankt alvast!

Tags: , , , , ,

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Top
Sluiten